C-KATEGOORIA JA C1-ALAMKATEGOORIA MOOTORSÕIDUKIJUHI ETTEVALMISTAMISE TÄIENDUSÕPPE ÕPPEKAVA (ELEKTROONILINE ÕPPEVORM)
Õppekavarühm: Transporditeenused
Õppeasutus: Rakvere Autokool OÜ
Õppekava kinnitamise kuupäev: 17.05.2023
Elektrooniline õppekeskkond: Teooria.ee õppekeskkond (väljatöötanud OÜ Teooria ja liiklusspetsialistid). Keskkond sisaldab: üle 1200 teooriaküsimuse (võimalik lahendada mh. teemade kaupa, oma vigadel põhinedes jm.), videoloengud vastavalt õppekavajärgsetele teemadele, lisamaterjal- märgid, valdkonda tutvustavad ja silmaringi avardavad lisamaterjalid, „3d“ ringristmikud, õppekaardid. Lisaks vahe - ja lõpukontrollide võimalus. Suhtlusvõimalus kooliga ja teised õppekeskkonnalt seadusega nõutud lahendused.
Õppeklass: Seadusega kooskõlas õppeklass mis sisaldab muu hulgas: Magnettahvel või kirjutustahvel ja teised visualiseerimisvõimalused – monitorid/arvutid/suur TV ekraan, audio- ja videovahendid.
Õppeväljak: Kõvakattega nõuetele vastav õppeväljak. Väljak vastavuses „Nõuded mootorsõidukijuhi koolitaja õppevahenditele, õppeväljakutele ja õppesõidukitele„ § 4 kehtestatud määruses sätestatule.
Õppesõiduk: Õppesõiduk vastavuses „Liiklusseaduse” § 100 lõike 7 alusel kehtestatud määruses sätestatud eksamisõiduki ja juhi varustuse nõuetele.
Koolitaja: Mootorsõidukijuhi õpetaja vastab mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsiooninõuetele vastavalt „Liiklusseaduse” §118 toodule.
Mootorsõidukijuhi täiendusõppe koolituse (C-kategooria ja C1-alamkategooria) õppetöö mahud akadeemilistes tundides:
|
Liiklusteooriaõpe õppetundides
|
Õppesõit sõidutundides
|
Õppetöö maht elektroonilise õppe keskkonnas
|
20 (100%)
|
|
Õppesõidu maht
|
|
10
|
Õppekava koostamise alus: Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrus nr 60 „Mootorsõidukijuhi ettevalmistamise tingimused ja kord ning mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad“
Juhi ettevalmistamine peab õpilasele andma teadmised, oskused ja hoiakud liikluses käitumiseks vastavalt taotletava kategooria mootorsõiduki juhile kehtestatud kvalifikatsiooninõuetele.
Juhi ettevalmistamise eesmärgiks on luua eeldused:
1) vastutustundliku juhi liikluskäitumise kujunemiseks;
2) juhi ohutu, iseseisva, teisi liiklejaid arvestava ja keskkonda säästva käitumise kujunemisele.
Täiendusõppe koolituskursusele võetakse õppima C-kategooria ja C1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõigust taotlev isik, kes:
1) omab mootorsõidukijuhi tervisetõendit C-kategooria või C1-alamkategooria auto juhtimist lubava märkega;
2) C-kategooria auto juhtimisõiguse taotlemisel on omanud vähemalt pool aastat B-kategooria või üheaegselt omandatud B-kategooria ja C1-alamkategooria auto juhiluba arvestades kursusele taotluse esitamise kuupäevast;
3) C1-alamkategooria auto juhtimisõiguse taotlemisel on õppetöö alustamisel vähemalt 17 aastat vana;
4) C-kategooria auto juhtimisõiguse taotlemisel on õppetöö alustamisel vähemalt 20,5 aastat vana;
5) C-kategooria auto juhtimisõiguse taotlemisel on õppetöö alustamisel vähemalt 17,5 aastat vana, kui isik õpib „Autoveoseadusega” kehtestatud ühendatud ametikoolituse 280-tunnisel kursusel ning on antud kursuse raames läbinud juhi algastme koolituse.
ÕPPEKAVA STRUKTUUR, ÕPPE KESTUS JA KORRALDUS
Liiklusteooriaõppe ja õppesõidu tundide ülesehitus ning vahelduvus peavad tagama õppekavas ettenähtud teadmiste ja oskuste omandamise ning õpilase ettevalmistamise vastavalt juhi liiklusalastele kvalifikatsiooninõuetele.
Liiklusteooriaõppe ja õppesõidu ühe õppetunni arvestuslik kestus on 45 minutit. Korraga on teooria- ja sõiduõpet lubatud läbi viia kestusega kuni 90 minutit. Iga 90-minutilise ajavahemiku kohta peab õpetaja ja õpilase jaoks olema katkematu puhkepaus vähemalt 15 minutit, mille jooksul õppetegevust ei toimu.
Teooriaõpe ja sõiduõpe hõlmavad järgmisi teooriaõppe ja sõidutundide teemasid vähemalt alltoodud mahus. Mootorsõidukijuhi täiendusõppe koolituse (C-kategooria ja C1-alamkategooria) õppekava struktuur ja maht akadeemilistes tundides:
Teooriaõpe
|
|
Sõiduõpe
|
|
|
Õppetunde
|
|
Sõidutunde
|
Sissejuhatus
|
|
Sõiduki käsitsemine
|
|
Liiklusreeglid ja käitumine liikluses
|
|
|
Sõiduki tundmine
|
Sõiduki juhtimine õppeplatsil
|
|
Sõiduki juhtimine liikluses
|
Veoautojuhi töö
|
Sõiduki juhtimine erioludes
|
Minimaalne õppetundide arv
|
20
|
|
10
|
Veebipõhise teooriaõppe läbimist kinnitab elektroonilises õppekeskkonnas Teooria.ee positiivsele tulemusele sooritatud eksam. Vajadusel määratakse sõidutundide kogumaht sõiduõppe individuaalses õppekavas.
Juhi koolitaja võib sõltuvalt õppekorraldusest, õpetamise metoodikast ja tingimustest muuta teemade käsitlemise järjestust ja teemasid lisada.
Enne järgmise teema juurde minekut võib õpilaste teadmisi ja arusaamist käsitletud teemast hinnata teadmiste kontrolliga.
Koolitusel õpitu kinnistamiseks ja materjali kordamiseks võib õpilasele ette näha iseseisva töö. Õpilane teeb iseseisva töö õpetaja soovitustest lähtudes ja neile tuginedes. Iseseisva töö tulemusi kontrollib õpetaja.
Juhendaja kaasamine on erandlik. Juhendajaks võib olla vaid isik, kes vastab liiklusseaduse § 109 vastavatele tingimustele, ja kellel on kehtiv juhendaja tunnistus.
Nõuded õpingute lõpetamiseks
Teooriaõpe: teadmiste kontroll autokooli klassiruumis või veebikeskkonnas.
Sõiduõpe: sõiduoskuse kontroll.
Täiendusõppe läbimist tõendab koolituskursuse tunnistus ning koolitaja elektrooniliselt esitatud koolituskursuse tunnistuse andmed liiklusregistris.
Õppekava koostaja: Tarmo Tänavots
1. TÄIENDUSÕPPE C-KATEGOORIA KOOLITUS
1.2 Teooriaõpe
T 1
|
Sissejuhatus C-kategooria õppesse
|
Maht
|
Vastav e-tund Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Luua eeldused ülevaate saamiseks juhiloa saamise tingimustest ja korrast,
õppetöö korraldusest, sisust ja mahust.
|
Õpiväljundid
|
Pärast koolitust õpilane:
● teab juhiloa saamise tingimusi ja korda;
● teab õppetöö korraldust;
● teab õppetööd reguleerivaid õigusakte ja dokumente;
● on omaks võtnud juhi ettevalmistamise määruses seatud juhi koolituse eesmärgid.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastav e-tund.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 2
|
Liiklusreeglid ja käitumine liikluses
|
Maht
|
Vastavad e-tunnid Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Anda ülevaade liiklusmärkidest ja -reeglitest. Süvendada liiklusseaduse tundmist, taotleda ohutu liiklemise põhimõtete omaksvõttu, arendada objektiivse enesehinnangu võimet.
|
Õpiväljundid
|
Pärast koolitust õpilane:
● oskab selgitada mõisteid, mis on vahetult seotud sõiduki liikumisega (anda teed, eesõigus, peatumine jt);
● oskab selgitada ka mõisteid, mis ei ole vahetult seotud sõiduki liikumisega (sõiduk, mootorsõiduk, haagis jt);
● tunneb liikluskorraldust (foorid, reguleerija märguanded, liiklusmärgid ja teekattemärgised);
● teab, kuidas kasutada suuna-, pidurdamis- ja peatamismärguandeid, heli- ja valgussignaale;
● oskab sõiduteel korrektselt paikneda ning valida vastavalt olukorrale sõidurada (enne ja pärast pööret, ristmikul, asulavälisel ja asulateel);
● oskab hoida vastavalt liiklusolukorrale ohutut pikivahet;
● oskab õigesti ja ohutult tegutseda erinevates teeandmiskohustusega olukordades;
● oskab selgitada, kus ja millisel viisil võib sõidukit peatada;
● oskab selgitada, kus ja millisel viisil võib sõidukit parkida ning kus parkida ei või;
● oskab valida liiklusoludele vastava ohutu sõidukiiruse (nt kurvides, libedal teel) ja lähtuda konkreetses olukorras suurimast lubatud kiirusest (nt asulavälisel ja asulasisesel teel);
● oskab korrektselt ja ohutult käituda möödasõidul ja möödumisel;
● oskab selgitada ohte ja teadma, miks ja kus ning mis olukorras ei tohi eessõitvast sõidukist mööduda;
● teab, kes on vähekaitstud liiklejad ning oskab nende läheduses valida ohutu sõiduviisi ja –kiiruse;
● teab sadamas liikumisele kehtivaid reegleid ja tunneb autoga piiripunktide läbimise korda.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 3
|
Sõiduki tundmine
|
Maht
|
Vastavad e-tunnid Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Suurendada juhi teadlikkust sõiduki ja veose suhtes. Anda vajalikud teadmised enamlevinud probleemide lahendamiseks ning ohutuse tagamiseks sõiduki käsitlemisel. Anda teadmised sõidukite liigitusest ja jaotusest kategooriatesse.
|
Õpiväljundid
|
Pärast koolitust õpilane:
● oskab näidata sõiduki põhiosi (raam, mootor, pidurid jms.);
● oskab selgitada mootori mehhanismide ja süsteemide vastastikust koostööd;
● oskab kirjeldada käivitussoojendi töö põhimõtet;
● oskab selgitada diislikütuse valikut vastavalt aastaajale;
● teab erinevate rehvitüüpide omadusi ja tähistust;
● teab erinevate rehvitüüpide valiku aluseid;
● teab rataste nõrga kinnituse tundemärke;
● oskab selgitada sõiduviisi mõju rehvide kulumisele;
● teab piduriajamite- ja mehhanismide tööpõhimõtet ning võimalikke rikkeid;
● oskab selgitada mitmesuguste haagistel kasutatavate pidurisüsteemide tööpõhimõtet;
● oskab selgitada ohte, mis võivad tekkida õhkpiduriga sõiduki pukseerimisel;
● oskab selgitada auto õhkvedrustuse tööpõhimõtet;
● oskab selgitada aku ebaõige käsitsemise tagajärgi;
● teab enamlevinud märgutulede tähendusi ja käitumist märgutule süttimisel;
● teab, kuidas veost õigesti paigutada ja kinnitada;
● oskab leida sõiduki registreerimistunnistuselt vajalikku infot;
● teab sõidukite liigitusi ja jaotusi vastavalt massile, telgedele ja haagistele ning nendele kehtivaid nõuded.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 4
|
Veoautojuhi töö
|
Maht
|
Vastavad e-tunnid Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Kujundada arusaam töö- ja puhkeaja reeglitest ning selle valdkonna reguleerimise põhjustest.
Valmistada juhiloa taotlejat psühholoogiliselt ette tööks veoautojuhina.
|
Õpiväljundid
|
Pärast koolitust õpilane:
● tunneb töö- ja puhkeaja kohta käivate õigusaktide põhilisi sätteid;
● oskab hinnata ja arendada endas veoautojuhi tööks vajalikku liikluskultuuri (olukorra ettenägemise võimet, otsustusvõimet, pingetaluvust, vastutustustunnet jne);
● teab võimalikke pingeallikaid liikluses, pingeseisundi mõistet ja olemust ning mõju liiklusohutusele;
● on teadlik emotsioonide mõjust juhi käitumisele;
● on teadlik teguritest, mis vähendavad juhi tegutsemisvõimet (nt väsimus, alkohol, ravimid, jne.).
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|