T-KATEGOORIA MOOTORSÕIDUKIJUHI ETTEVALMISTAMISE ÕPPEKAVA (ELEKTROONILINE ÕPPEVORM)
Õppekavarühm: Transporditeenused
Õppeasutus: Rakvere Autokool OÜ
Õppekava kinnitamise kuupäev: 17.05.2023
Elektrooniline õppekeskkond: Teooria.ee õppekeskkond (väljatöötanud OÜ Teooria ja liiklusspetsialistid). Keskkond sisaldab: üle 1200 teooriaküsimuse (võimalik lahendada mh. teemade kaupa, oma vigadel põhinedes jm.), videoloengud vastavalt õppekavajärgsetele teemadele, lisamaterjal- märgid, valdkonda tutvustavad ja silmaringi avardavad lisamaterjalid, „3d“ ringristmikud, õppekaardid. Lisaks vahe- ja lõpukontrollide võimalus. Suhtlusvõimalus kooliga ja teised õppekeskkonnalt seadusega nõutud lahendused.
Õppeklass: Seadusega kooskõlas õppeklass mis sisaldab muu hulgas: Magnettahvel või kirjutustahvel ja teised visualiseerimisvõimalused – monitorid/arvutid/suur TV ekraan, audio- ja videovahendid.
Õppeväljak: Kõvakattega nõuetele vastav õppeväljak. Väljak vastavuses „Nõuded mootorsõidukijuhi koolitaja õppevahenditele, õppeväljakutele ja õppesõidukitele„ § 4 kehtestatud määruses sätestatule.
Õppesõiduk: Õppesõiduk vastavuses „Liiklusseaduse” § 100 lõike 7 alusel kehtestatud määruses sätestatud eksamisõiduki ja juhi varustuse nõuetele.
Koolitaja: Mootorsõidukijuhi õpetaja vastab mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsiooninõuetele vastavalt „Liiklusseaduse” §118 toodule.
T-kategooria mootorsõidukijuhi koolituse/T-kategooria mootorsõidukijuhi (B-kategooria olemasolul) koolituse õppetöö mahud akadeemilistes tundides (45 min):
|
Liiklusteooriaõpe õppetundides
|
Õppesõit sõidutundides
|
Õppetöö maht elektroonilise õppe keskkonnas
|
50 (100%)/25 (100%)
|
|
Õppesõidu maht
|
|
10/8
|
Õppekava koostamise alus: Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrus nr 57 „Traktori-, liikurmasina- ja masinrongijuhi liiklusalased kvalifikatsiooninõuded, ettevalmistamise tingimused ja kord, eksamineerimise ning temale juhtimisõiguse andmise kord, nõuded eksamisõidukile ja õppekava“
Juhi ettevalmistamine peab õpilasele andma teadmised, oskused ja hoiakud liikluses käitumiseks vastavalt taotletava kategooria mootorsõiduki juhile kehtestatud kvalifikatsiooninõuetele.
Juhi ettevalmistamise eesmärgiks on luua eeldused:
1) vastutustundliku juhi liikluskäitumise kujunemiseks;
2) juhi ohutu, iseseisva, teisi liiklejaid arvestava ja keskkonda säästva käitumise kujunemisele.
Täiendusõppe koolituskursusele võetakse õppima T-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust taotlev isik, kes:
1) elab „Liiklusseaduse” § 100 lõike 2 mõistes alaliselt Eestis;
2) omab T-kategooria mootorsõiduki juhtimist lubavat tervisetõendit;
3) on koolituse alustamisel vähemalt 14,5-aastane T-kategooria mootorsõiduki piiratud juhtimisõiguse taotlemisel;
4) on koolituse alustamisel vähemalt 17,5-aastane T-kategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse taotlemisel, mille täismass ei ületa 18 000 kg.
ÕPPEKAVA STRUKTUUR, ÕPPE KESTUS JA KORRALDUS
Liiklusteooriaõppe ja õppesõidu tundide ülesehitus ning vahelduvus peavad tagama õppekavas ettenähtud teadmiste ja oskuste omandamise ning õpilase ettevalmistamise vastavalt juhi liiklusalastele kvalifikatsiooninõuetele.
Liiklusteooriaõppe ja õppesõidu ühe õppetunni arvestuslik kestus on 45 minutit. Korraga on teooria- ja sõiduõpet lubatud läbi viia kestusega kuni 90 minutit. Iga 90-minutilise ajavahemiku kohta peab õpetaja ja õpilase jaoks olema katkematu puhkepaus vähemalt 15 minutit, mille jooksul õppetegevust ei toimu.
Teooriaõpe ja sõiduõpe hõlmavad järgmisi teooriaõppe ja sõidutundide teemasid vähemalt alltoodud mahus. Juhul kui õpilasel on eelnevalt B-kategooria auto juhtimisõigus, siis on koolitajal õigus sõltuvalt isiku eelnevast ettevalmistusest vähendada nii teooriaõppe kui ka sõiduõppe mahtu kuni 50% võrra. T-kategooria mootorsõidukijuhi koolituse/T-kategooria mootorsõidukijuhi (B-kategooria olemasolul) koolituse õppekava struktuur ja maht akadeemilistes tundides (45 min):
Teooriaõpe
|
|
Sõiduõpe
|
|
|
Õppetunde
|
|
Sõidutunde
|
Sissejuhatus
|
|
Masina käsitsemine
|
|
Liiklusreeglid ja käitumine liikluses
|
|
Masina ehitus
|
|
Masina korrashoid, töökaitse ja ohutustehnika
|
|
Liiklusohutus
|
|
|
Sõit liikluses
|
Liikluspsühholoogia
|
|
Liiklusalased lisanõuded ja eeskirjad
|
Sõit erioludes
|
Minimaalne õppetundide arv
|
50/25
|
|
10/8
|
Veebipõhise teooriaõppe läbimist kinnitab elektroonilises õppekeskkonnas Teooria.ee positiivsele tulemusele sooritatud eksam. Vajadusel määratakse sõidutundide kogumaht sõiduõppe individuaalses õppekavas.
Juhi koolitaja võib sõltuvalt õppekorraldusest, õpetamise metoodikast ja tingimustest muuta teemade käsitlemise järjestust ja teemasid lisada.
Koolitusel õpitu kinnistamiseks ja materjali kordamiseks võib õpilasele ette näha iseseisva töö. Õpilane teeb iseseisva töö õpetaja soovitustest lähtudes ja neile tuginedes. Iseseisva töö tulemusi kontrollib õpetaja.
Juhendaja kaasamine on erandlik. Juhendajaks võib olla vaid isik, kes vastab liiklusseaduse § 109 vastavatele tingimustele, ja kellel on kehtiv juhendaja tunnistus.
Nõuded õpingute lõpetamiseks
Teooriaõpe: teadmiste kontroll autokooli klassiruumis või veebikeskkonnas.
Sõiduõpe: sõiduoskuse kontroll.
Esmaõppe/täiendusõppe läbimist tõendab koolituskursuse tunnistus ning koolitaja elektrooniliselt esitatud koolituskursuse tunnistuse andmed liiklusregistris.
Õppekava koostaja: Tarmo Tänavots
1. KOOLITUS
1.1 Teooriaõpe
T 1
|
Sissejuhatus T-kategooria õppesse
|
Maht
|
Vastavad e-tunnid Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Luua eeldused ülevaate saamiseks juhiloa saamise tingimustest ja korrast,
õppetöö korraldusest, sisust ja mahust.
|
Õpiväljundid
|
Selle teema läbimisel õpilane:
● teab juhiloa saamise tingimusi ja korda;
● teab õppetöö korraldust;
● teab õppetööd reguleerivaid õigusakte ja dokumente;
● teab juhi ettevalmistamise määruses seatud koolituse eesmärke.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 2
|
Liiklusreeglid ja käitumine liikluses
|
Maht
|
Vastavad e-tunnid Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpetatavate alateemade eesmärk on selgitada õpilasele liiklusreegleid, käitumist erinevates
liiklus- ja ilmastikuoludes.
|
Õpiväljundid
|
Selle teema läbimisel peab õpilasel olema ülevaade:
● liiklusreeglitest;
● juhi tegevusest enne sõidu, manöövri või peatumise alustamist;
● juhi kohustustest ning ametiisikute volitustest ja tegevusest.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 3
|
Masina ehitus
|
Maht
|
Vastavad loengud Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpitavate alateemade eesmärk on õpilasele selgitada masina mootori erinevate süsteemide töötamise põhimõtteid, jõuülekande, rooli, pidurisüsteemi, valgustusseadmete, elektriseadmestiku, tööseadmete ja lisaseadmete erinevate osade töötamise põhimõtteid.
|
Õpiväljundid
|
Selle teema läbimisel peab õpilane olema võimeline:
● kirjeldama sisepõlemismootori töötsüklit;
● selgitama toitesüsteemi tööd;
● kirjeldama jahutus- ja õlitussüsteemi tööd;
● analüüsima elektrisüsteemi tööprintsiipe;
● selgitama mootori valest ekspluatatsioonist tulenevaid rikkeid;
● defineerima jõuülekande ja siduri põhiosade tööprintsiipe;
● visandama käigukasti ja sildade ehitusprintsiibid;
● selgitama rooli, veermiku, pneumo- ja pidurisüsteemi ehitust ja tööprintsiipe;
● kirjeldama juhthoobade kasutamist;
● selgitama hüdraulilise rippsüsteemi üldehitust ja tööseadmeid;
● selgitama riputusseadme ja lisatööseadmete ehitust ja tööprintsiipe;
● kirjeldama valgustusseadmete ja muude elektriseadmete ehitust- ja tööprintsiipe.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 4
|
Masina korrashoid, töökaitse ja ohutustehnika
|
Maht
|
Vastavad loengud Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpitavate alateemade eesmärk on õpilasele selgitada masinate korrashoiu põhimõtteid ning tööõiguse ja ohutustehnika aluseid.
|
Õpiväljundid
|
Selle teema läbimisel peab õpilane olema võimeline:
● kirjeldama masinate korrashoiu süsteemi;
● kirjeldama masinate sissetöötamise, diagnoosimise ja tehnohoolduse läbiviimise
● põhimõtteid ja selle vajadust;
● kirjeldama kütuse, määrdeainete, pidurivedelike, konserveerimismäärdeainete ja jahutusvedelike omadusi ja nende kasutamist praktikas;
● kirjeldama masinate hoiustamise vajalikkust ja selle teostamist, masinate ekspluatatsiooni erinevates kliimatingimustes;
● kirjeldama ohutusnõudeid masinate ja põllutööriistadega töötamisel;
● kirjeldama ohutusnõudeid kütte- ja määrdeainete, taimekaitsevahendite kasutamisel ja elektriseadmetega töötamisel;
● kirjeldama tuleohutusnõudeid.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 5
|
Liiklusohutus
|
Maht
|
Vastavad loengud Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpitavate alateemade eesmärk on anda õpilasele teadmised liiklusohutusega seonduvast.
|
Õpiväljundid
|
Selle õppeteema läbimisel peab õpilane olema võimeline:
● vältima ohutunnetuse riskile minekut;
● omama oskust hoiduda ohuolukordade tekitamisest ja nendesse sattumist;
● omama oskust ohuolukorrast võimalikult ohutult väljuda;
● omama oskust tegutseda liiklusõnnetuse korral.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 6
|
Liikluspsühholoogia
|
Maht
|
Vastavad loengud Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpitavate alateemade eesmärk on anda õpilasele üldteadmised liikluspsühholoogiast,
inimese psühhofüsioloogiliste omaduste, liiklusohutust mõjuvate tegurite ja isikuomaduste
kohta.
|
Õpiväljundid
|
Selle õppeteema läbimisel peab õpilases kujunema:
● lugupidav hoiak teiste liiklejate ja looduskeskkonna suhtes, oskus hinnata ja endas arendada liikluskultuuri (olukorra ettenägemise võimet, arukust, otsustusvõimet, vastutustunnet);
● teadmised juhile vajalike võimete kohta;
● oskus täielikult rakendada oma võimeid ohuolukorra tekkimisel.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|
T 7
|
Liiklusalased lisanõuded ja eeskirjad
|
Maht
|
Vastavad loengud Teooria.ee elektroonilises õppekeskkonnas.
|
Õppe sisu
|
Õpitavate alateemade eesmärk on õpilasele selgitada neid õigusakte, mis määravad juhi
ohte ennetava ja keskkonda säästva hoiaku.
|
Õpiväljundid
|
Selle teema läbimisel peab õpilasel olema ülevaade:
● keskkonnakaitse ülesannetsets ja kohustustest;
● keskkonnakahjulike jäätmete nõuetekohasest likvideerimisest;
● liikluskindlustuse süsteemist;
● haldus-, tsiviil- ja kriminaalvastutuse kohaldamisest liiklusega seotud rikkumistes;
● sõidukite registreerimise korrast;
● nõuetest suur- ja/või raskeveose kohta.
|
Iseseisva töö sisu
|
Läbida Teooria.ee õppekeskkonnas vastavad e-tunnid.
|
Kohustuslik kirjandus
|
Määrab teooriaõpetaja õpilasele individuaalselt lähtuvalt kaasaegsete õppematerjalide võimalustest.
|