ÕPPEKAVA
Täiendusõppe õppekava nimetus
|
BUSSIJUHI TÄIENDUSKOOLITUS
|
Õppekavarühm
|
Transporditeenused
|
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused
|
Bussijuhi täienduskoolitusele pääseb õppima juht, kellel:
1) on olemas bussijuhi pädevustunnistus või vastav kirje juhiloal;
2) on antud D1-, D1E-, D- või DE-kategooria juhiluba enne 2008. aasta 10. septembrit.
Koolitusel osalemiseks esitab isik koolitajale:
1) juhiloa;
2) isikut tõendava dokumendi;
3) pädevustunnistuse, kui juhiloal puudub vastav kirje;
4) koolitaja väljastatud tunnistuse eelnevalt läbitud koolituse kohta, kui isik soovib eelnevalt läbitud koolituse arvestamist.
|
Õpperühma suurus
|
Piirangut ei ole.
|
Õppe eesmärk
|
Värskendada tööks vajalikke olulisi teadmisi ja oskusi, keskendudes eelkõige liiklusohutusele, säästlikule sõidule ning töö- ja puhkeajale.
|
Õpiväljundid
|
Kursusel osalenu omab põhjalikke teadmisi ja oskusi autojuhi igapäevasteks tegevusteks.
|
Õppemeetodid
|
Õppemeetodid: loeng audiovisuaalsete õppevahendite kasutamisega, vestlus, arutelu, autojuhtide kaartide analüüs.
|
Õppekava maht
|
35 teoreetilist tundi
|
Õppematerjalide loend
|
„Liiklusseadus“, „Liiklusmärkide ja teemärgiste tähendused ning nõuded fooridele“, “Autoveoseadus”, “Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuetele vastavuse kontrollimise tingimused ja kord”, “Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele”, “Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning nõuded eksamisõidukitele”, „Rahvusvahelisel maanteeveol töötava sõiduki meeskonna tööaja Euroopa kokkulepe” (AETR), Euroopa parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 561/2006, 15. märts 2006, Euroopa parlamendi ja nõukogu määrus (EL) nr 165/2014, 4. veebruar 2014, Euroopa parlamendi ja nõukogu direktiiv 2002/15/EÜ, 11. märts 2002, “Veose paigutamise, kinnitamise ja katmise tingimused ja kord ning liiklusjärelevalve teostaja kasutatavad kontrollimise meetodid”, Veoste kinnitamise kiirjuhend ja koolitaja materjalid.
|
Õppekeskkonna kirjeldus
|
Teooriaõpe toimub nõuetele vastavas õpperuumis, kaasaegsete videovahendite (interaktiivne tahvel) ja õppematerjalidega. Klassiruumid on sisustatud laudade ja toolidega.
|
Lõpetamise tingimused
|
Lõpetamise eelduseks on:
• teooriaõppe läbimine 100% ulatuses;
• teoreetiliste teadmiste eksami positiivne sooritamine.
Täienduskoolitus lõpeb teoreetiliste teadmiste eksamiga. Eksami eesmärgiks on selgitada objektiivselt välja õppija teadmised ja hoiakud kõikides läbitud teemades. Eksamil on 30 valikvastustega küsimust. Teoreetiliste teadmiste eksam on sooritatud, kui eksamineeritav vastab õigesti vähemalt 21-le küsimusele.
|
Väljastatavad dokumendid
|
Tunnistus.
Koolitaja esitab elektrooniliselt koolituskursuse tunnistuse andmed liiklusregistrisse.
|
Koolitaja (kvalifikatsioon, õpi- või töökogemus)
|
Tarmo Tänavots
Tarmo on lõpetanud 2000 a. Eesti-Ameerika Ärikolledži ökonomisti erialal. Aktiivselt on ta tegutsenud teooria- ja sõiduõpetajana aastast 2004.
Gunnar Roov
Omab üleüldist õpetamise kogemust üle 25 aasta. On lõpetanud Tallinna Kõrgema Tehnikakooli autotehniku erialal. On töötatud nii veoauto- kui ka bussijuhina 10 aastat nii Eestis kui ka Euroopas.
|
Koostaja:
|
Tarmo Tänavots
|
Kuupäev:
|
16.05.2023
|
Õppeteemad ja mahud:
Õppeaine nimetus
|
Õppetunde
|
|
Vedude korraldus
|
10
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Sõidumeerik, töö- ja puhkeaeg
|
9
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Sõidumeeriku kasutamise praktika (simulaatoril)
|
4
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Liikluspsühholoogia
|
3
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Säästlik ja kaitslik juhtimine, liiklusohutus
|
3
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Sõiduki juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes
|
2
|
Gunnar Roov / Tarmo Tänavots
|
Logistika, transpordiökonoomika alused
|
4
|
Gunnar Roov/ Tarmo Tänavots
|
KOKKU
|
35 tundi
|
|
Õppetunni kestus on 45 minutit.
Vedude korraldus
|
Pärast koolitust õpilane teab:
· sõitjateveo korraldust reguleerivaid õigusakte, erinevaid veoliike, sõitjateveol nõutavaid dokumente, nende tähendust ja täitmist autojuhile vajalikus ulatuses;
· liiniveo korraldamise põhimõtteid ja nõudeid, nõutud dokumente, liinivedude korraldamise pädevaid asutusi ning avaliku teenindamise lepingu alusel korraldatava liiniveo erisusi;
· rahvusvahelisel veol sõitjatelt nõutud dokumente, piiriületuse protseduure ning erisusi võrreldes Euroopa Liidu ja kolmandate riikidega ning tegevusi piiriületuseks vajalike dokumentide puudumisel;
· autojuhi ja sõitjate õigusi ning kohustusi.
|
Sõidumeerik
|
Pärast koolitust õpilane oskab kasutada mehaanilise ja digitaalse andmesalvestusega sõidumeerikut, oskab salvestada sõidumeerikus nõutavaid andmeid, teha digitaalse andmesalvestusega sõidumeerikust väljatrükke ja sisestada sellesse vajalikke andmeid ning kanda sõidumeeriku salvestuslehele või väljatrükile käsitsi kandeid (sõidumeeriku silmulaator).
|
Töö- ja puhkeaeg
|
Pärast koolitust peab õpilane teadma sõidu- ja puhkeaja planeerimise ja arvestamise valdkonnaga seonduvaid nõudeid. Tehakse osalejate juhikaartide analüüs, kus saab näha oma töö- ja puhkeaja seisu.
|
Liikluspsühholoogia
|
Koolitus peab andma õpilasele:
· lugupidava hoiaku teiste liiklejate suhtes;
· oskuse hinnata ja arendada endas liikluskultuuri (olukorra ettenägemise võimet, arukust, otsustusvõimet, vastutustunnet);
· teadmised juhile vajalike võimete kohta;
· oskuse täielikult rakendada oma võimeid ohuolukorra tekkimisel.
Tegutsemisvõimet vähendavad tegurid
Pärast koolitust peab õpilane oskama selgitada:
· kuidas isiklikud motiivid ja varasemad kogemused mõjutavad juhi käitumist;
· väsimuse tunnuseid;
· väsimuse mõju liiklusohutusele;
· väsimuse mõju nägemisele;
· väsimuse mõju liigutuste koordinatsioonile;
· väsimuse mõju enesehinnangule;
· milline on alkoholi ja narkootiliste ainete mõju tajule;
· millest sõltub alkoholi põlemise aeg organismis ning millal tohib pärast alkoholi tarvitamist juhtida sõidukit;
· ohte, mis tekivad, kui sõidukit juhitakse alkoholi- või narkootikumiuimas;
· tagajärgi, mis võivad tekkida liikluses, kui sõidetakse alkoholi- või narkootikumiuimas või teatud ravimite mõju all;
· ohte, mis võivad tekkida mobiiltelefoni kasutamisel sõidu ajal.
|
Säästlik juhtimine
|
Pärast koolitust õpilane:
· teab, kuidas sõiduki kasutamine keskkonnale mõjub ja kuidas seda kahjulikku mõju saab vähendada;
· teab, kuidas jälgida kütuse kulu;
· on rohkem motiveeritud sõidukit kasutades keskkonda säästma;
· mõistab, et säästlik sõiduviis on ka ohutu sõiduviis.
|
Kaitslik juhtimine, liiklusohutus
|
Koolitus peab:
· kujundama positiivse suhtumise teistesse liiklejatesse ja looduskeskkonda;
· andma piisava ohutunnetuse asjatu riski vältimiseks liikluses;
· andma teadmised liiklusohtlikesse olukordadesse sattumise ärahoidmiseks;
· andma oskused võimalike ohuolukordade ennetamiseks.
|
Sõiduki juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes
|
Pärast koolitust õpilane:
· teab sõidukile mõjuvate jõudude olemust ja oskab neid oma sõidus arvestada;
· teab rasketes tee- ja ilmastikuoludes sõiduki juhtimisega seotud ohte ja kuidas neid ohte on oma käitumisega võimalik vältida.
|
Logistika ja transpordiökonoomika alused
|
Pärast koolitust õpilane:
- omab ülevaadet logistika valdkonnast kui tervikust ja mõistab selle osatähtsust majanduses;
- oskab määratleda logistika eesmärke, logistilisi funktsioone ja seostab erinevaid protsesse tarneahelas;
- teab transpordiökonoomika aluseid ja selgitab veoettevõtte kuluarvestuse põhimõtteid.
|
TUNNIPLAAN
|
Võidu 27, Rakvere
|
8.02.2025
|
|
Vedude korraldus
|
Gunnar Roov
|
|
9h
|
10.00-17.15
|
|
9.02.2025
|
|
Vedude korraldus, töö- ja puhkeaeg
|
Gunnar Roov
|
|
9h
|
10.00-17.15
|
|
15.02.2025
|
|
Töö- ja puhkeaeg, sõidumeeriku kasutamise praktika
|
Gunnar Roov
|
|
5h
|
10.00-13.45
|
|
|
|
Liikluspsühholoogia
|
Gunnar Roov
|
|
3h
|
14.15-16.30
|
|
16.02.2025
|
|
Säästlik ja kaitslik juhtimine, liikusohutus, sõiduki juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes
|
Gunnar Roov
|
|
5h
|
10.00-13.45
|
|
|
|
Logistika, transpordiökonoomika alused
|
Gunnar Roov
|
|
4h
|
14.15-17.00
|
|
Kokku 35 tundi
|
17.00 EKSAM
|
|
|